Vetenskap

Kailash

2017-05-31 14:12 #0 av: Huygens

(Bildlänk: Wikimedia, titel: Ellora caves. Cave 16. Kailasanatha Temple., skapare: Y Shishido, datum: maj 2004, copyright: CC Attribution-ShareAlike 3.0 Unported)

Kailash
, eller Kailasa Tempel är ett hinduiskt tempel hugget ur ett enda stycke berg i Ellora, Maharashtra, Indien. (YT/vlad9vt, 2017-04-15, 34 min)

Det officiella påståendet är att det 70 m x 100 m stora och 40 m höga området höggs ur berget på ca 17 år. En forskare tror att 250 arbetare kan ha huggit templet ur berget på 5,5 år.

Titta på bilderna, skulpturerna och fundera en stund. Stenväggarna runt om påminner om Petra. Templet påstås även vara byggt under fantomtiden.

Ingen vet vem som byggde templet då det inte finns någon dedikerande inskription, vilket härskare av olika slag annars gärna vill visa. Vad skulle det kosta att tillverka samma tempel i dag med moderna sprängmedel och moderna verktyg?

.

Här finns ett videoklipp som lyfter frågan, vem byggde Kailash? (YT/Phenomenal Travel Videos, 2014-06-18, 9 min)

Anmäl
2017-05-31 14:27 #1 av: Hukanson

Om man inte vet vem som byggde det och varför ej heller när det byggdes....hur kan man då tvärsäkert säga att det höggs ut  på 17 år?

Frågan är inte vad det kostar att skapa/hugga ut något vackert ur sten...frågan är varför man inte vill göra det när det ändå skulle vara något beständigt för årtusenden framåt.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2017-05-31 23:32 #2 av: Huygens

Det verkar finnas konstgjorda grottor i flera områden av Ellora. Ett sådant område ligger vid Kailash.

Gångarna in i grottorna är för små för vanliga människor.

Det finns tre typer av tempel i Ellora; hinduiska, jainistiska och buddhistiska. Dom tre olika typerna av tempel har sina olika respektive gudomligheter som avbildats i form av stenstatyer.

Men samtliga tre typer av tempel har en sak gemensamt. Samtliga tre typer av tempel har små varelser inhuggna överallt, när avbildningarna markerar att varelserna är under jord. Det är genomgående nagas, ödlemänniskor eller små ickemänskliga gnomer under jord.

Vanliga människor och gudar är alltid avbildade ovan jord. (YT/Phenomenal Travel Videos, 2014-07-09, 10 min)

.

Likadant finns det ett uråldrigt stenrum i berget vid Ellora. Rummet kallas Den Onda Grottan.

Inga gudasymboler eller andra religiösa symbolder syns i grottrummet, som ser ut som en modern dammig sjukhussal med ojämnt golv. (YT/Phenomenal Travel Videos, 2014-07-14, 7 min)

Folk som går in i Den Onda Grottan på natten, förs till en annan värld där dom torteras och används i ritualer.

.

I samtliga grottor och tempel i Ellora finns massvis med små hål som är 1-2 dm i diameter och som går djupt in i berget och kanske fungerar som ventilationshål till en underjordisk stad.

Anmäl
2017-06-01 16:44 #3 av: Huygens

Var tog all reststen vägen som behövde huggas ut för att skapa Kailash? Ingenstans i området finns någon reststen. 200 000 kubikmeter sten borde ha lämnats i högar efter att Kailash huggits ut. För hela Ellora borde det röra sej om 3 miljoner kubikmeter reststen, men ingenstans finns någon reststen lämnad.

Varför finns ingen reststen lämnad från Elloras uthuggna grottor och från Kailash? (YT/Phenomenal Travel Videos, 2014-10-31, 6 min)

.

Rundvandring i Kailash och del av Ellora, bara musik, ingen berättarröst: (YT/Phenomenal Travel Videos, 2014-06-16, 24 min)

Anmäl
2017-06-01 22:54 #4 av: Hukanson

Det har sagts som en förklaring om hur stellarskepp gör sädesfältscirklar att de designar ett mönster och sedan låter de en magnetisk puls skapa detta i det fysiskt-materiella på ett ögonblick. Kanske de gör likadant även med helt fysiskt material som bergsten.  Men varför skulle stellarskepp vilja göra avgudabilder som skildrar krig och konflikter såväl som kärlek och hängivenhet?  Mångfalden av detta tyder på att det ändå var kulturen som bestämde kanske i samarbete med stellarer?

Oneness can not be divided.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.