Vetenskap

Mus-Utopia

2017-05-30 12:00 #0 av: Huygens

Mus-Utopia är ett beteendeexperiment utfört av forskaren John B Calhoun på 1960-talet. Hans första experiment gjordes på råttor redan på 1950-talet.

Mus-Utopia visade det mest tydliga mönstret. (YT/tamerahunt, 2009-05-16,
8 min)

.

8 (åtta) möss placerades inne i en enorm bur med obegränsat med mat, inga rovdjur och med skydd för sjukdomar. Efter 100-dagar började mössen föröka sej.

Var 60:e dag därefter fördubblades antalet möss. Forskaren ville se vad som hände när det stora rummet var full med möss. Hur skulle dom bete sej?

.

Nu hände något konstigt när utrymmet för varje mus blev mindre. Mössen slutade föröka sej och slutade bete sej som normala möss. Det fanns obegränsat med mat och vatten.

Vissa möss, Dom Vackra, började putsa sej, ansa pälsen, hålla naglarna rena osv. Dom Vackra mössen, ville inte göra något annat än att putsa sej. Dom Vackra umgicks inte med andra möss, dom förflyttade sej inte nämnvärt och dom fortplantade sej inte.

Även andra hanar (som inte tillhörde Dom Vackra) slutade intressera sej för honorna. Flera underliga och obehagliga beteenden utvecklades när mössen blev många.

Till slut började mössen dö av hög ålder. Och dom dog inte ner till några 100 stycken. Mössen dog inte ens ner till dom ursprungliga 8 mössen.

Mössen kunde inte återgå till normalt beteende från Universum 25.

Alla dog, alla mössen dog.

Lite oroväckande har vi liknande situationer i Japan och Sydkorea. Antalet självmord är också högre än i andra länder. Sydkorea har det lägsta födseltalet av kanske alla världens länder. Dessutom är bostäder små och dyra i många städer.

Vi kan även se att Sydkorea har en väldigt utvecklad skönhetsindustri, med talrika plastikoperationer utförda varje år. Lite som Dom Vackra mössen, som inte ville göra något annat än att putsa sej,

Även Sverige har minskade födseltal om än inte lika tydlig.

Anmäl
2017-05-30 16:21 #1 av: Marr

....återkommer dator & jag har fått fel..Ledsen

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-05-30 19:40 #2 av: Huygens

Nog är det ett konstigt experiment.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.