Frågor inom ämnet söker svar

Serapeums stenlådor

2017-03-28 15:24 #0 av: Huygens

Serapeum ligger i Sakkara, som är en uråldrig nekropol, dvs ett begravningsområde.

Sakkara hyser att antal ruiner och fornlämningar från före (?) och under faraonernas tid, bl a Djoserpyramiden och Serapeum som är ett system av gångar och begravningstunnlar under marken.

.

I Serapeums tunnlar finns 24 stenlådor. Varje stenlåda är gjord av en mörk sorts sten som i mina ögon liknar vanlig gråsvart granit, men som enligt Foersters videoklipp inte är riktigt granit utan är en ännu hårdare typ av sten som är "besläktad" med granit (se slutet på denna trådstart).

Stenlådorna är var och en gjorda i ett stycke och väger 70 ton, aningen tyngre än stenlådan som finns i Elefantines stenbrott. Dom flesta av Serapeums stenlådorna har dessutom fristående lock som kan plockas av ifall man klarar av att skjuta undan stenlocket för varje stenlock väger 30 ton. Stenlåda + stenlock väger alltså 100 ton.

.

Jag gjorde trådstarten om Elefantines stenlåda först, för Briens videoklipp från Elefantine är gjord i dagsljus och solsken så stenlådan syns mycket tydligt. Jag tvekade lite om Serapeum, för Briens videoklipp från Serapeum är så mörka att det är svårt att se stenlådorna i Serapeums tunnlar.

Allt filmande i Serapeum är ju gjort under jord och själva stenlådorna är gjorda i någon hemsk mörk stensort som syns dåligt på min skärm. Kanske syns stenlådorna bättre för er som har mer ljusstarka datorskärmar?

.

Noterbart är att stenlådorna troligen inte gjorts av faraonerna, då eventuella hieroglyfer på stenlådorna är av mycket sämre kvalitet än ytan på själva stenlådorna. Troligen har faraonerna hittat stenlådorna, som kommit från en svunnen tid många tusen år före faraonerna. Och så har faraonerna, eller prästerskapet, sett till att hieroglyfer ristats in på 3 stenlådor.

21 stenlådor har inga hieroglyfer och är relativt släta på utsidan, bara 3 stenlådor har hieroglyfer inristade på ytan.

Den officiella arkeologiska ståndpunkten är att dom 24 stenlådorna i Serapeum använts för att begrava heliga tjurar, gudomliga Apistjurar.

Tro på det.

.

En amerikansk stenfirma fick frågan vad dom skulle ha betalt för att göra en kopia av en av stenlådorna i Serapeum.

Den högteknologisk stenformgivande USA-firman svarade att dom kunde inte göra en replik. Det var tekniskt omöjligt med deras högteknologiska maskindrivna verktyg att tillverka en sådan stenlåda som fanns i Sakkaras Serapeum.

Stenfirman kunde inte göra hörnen och dom 90-gradiga vinklarna, utan behövde göra stenlådan av fem delar, fyra stenplattor för dom fyra sidorna och en stenplatta för själva bottnen, som sedan alla kunde cementeras samman.

.

Några videoklipp från Serapeum, tyvärr med ganska mörk bild:

Brien Foerster i Serapeum med guide, USA-firman + hieroglyfer (15 min)
Brien Foerster i Serapeum, dom magnetiska (?) stenlådorna (10 min)
Brien Foerster i Serapeum, annan redigering + kommentarer (12 min)

.

Materialet till stenlådorna kommer 1000 km bort, från området runt Assuan (Aswan).

Vem har gjort stenlådorna? Varför gjordes stenlådorna i ett stycke, så att stenlådorna fick formen av "badkar"? När gjordes stenlådorna och när flyttades stenlådorna till Serapeum? Varför har stenlådorna 30 ton tunna skjuvbara lock?

Varför placerades stenlådorna under marken i trånga tunnlar?

Varför är dom flesta stenlådorna helt utan inskriptioner, ifall syftet var att begrava "heliga" Apistjurar?

Anmäl
2017-03-28 17:35 #1 av: Huygens

Det ska kanske tilläggas att inga tjurar hittades någonsin inne i Serapeums stenlådor. Stenlådorna var tomma när dom började undersökas. Alla stenlådorna utom en, återfanns med stenlocken något skjutna bakåt, så att stenlådornas inre var synliga. Serapeum öppnades tydligen (?) för allmänheten år 2012.

Enligt ingenjören Dunn i Foersters videoanalyser är vissa av stenlockens släta ytor gjorda med en avvikelse av ca 5 hundradels mm. Det finns tecken på att en vätska använts som gett stenlådorna dess blanka ytor, pga frätande droppmärken i lådornas och lockens nederkanter.

Ur arkeologisk synvinkel är Serapeums stenlådor vanhedrande styggelser, hädelser av modern vetenskap, som förvrängs och förminskas.

.

Varej given stenlåda har ett stenlock som är gjort ur ett och samma stenblock. Det finns en ofullständig stenlåda i ett stenbrott (Assuans?) vars lock sprack i två delar vid tillverkningen. Istället för att göra ett nytt lock till lådan, lämnades underdelen, det som skulle bli själva stenlådan, ofärdig.

En orsak till att både stenlock och stenlåda behövde göras ur samma stenblock, kan ha varit att dom två delarna behövade ha exakt samma magnetiska egenskaper. Ett stycke sten från ett annat område kunde inte paras ihop med stenlådan, utan både lock + låda behövde vara från samma stenblock. Dom magnetiska egenskaperna behövde vara synkrona och bevarade.

Kan stenlådorna ha lagrat någon slags energi, ungefär som batterier?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.