Övrigt

Mystiskt objekt

2017-01-08 08:25 #0 av: VSK

Jag skulle prova fota månen med en kompaktkamera för första gången därav är bilden extremt brusig. Jag tog några bilder på det som skall föreställa månen. Bilderna var på väg till papperskorgen när jag såg detta. Nån som kan tänkas ha nån förklaring på vad som syns i bilden?

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-01-08 08:50 #1 av: Ghosthunter

Ja vad tusan kan det vara?FunderarUFOn kan många gånger ha den formen. Tror att du har lyckats att fånga ett riktigt UFO-skepp på bild....grattis!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-01-08 08:56 #2 av: VSK

Jag vet inte vad det är för nåt. Vet bara att jag ser nåt som ser ut som ett V, eller L och är mer ljust än omgivningen. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-01-08 09:00 #3 av: Marr

Intressant Vsk! Ja vad kan det vara?  Hur har denna "välbekanta"  formationen uppstått så perfekt? Vad roligt att du var uppmärksam & Tack för att du visar!Tummen upp

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-01-08 09:04 #4 av: VSK

Marr det kanske är en nyinspelning av serien V Skrattar

Anmäl
2017-01-08 09:06 #5 av: [Nomen Nescio]

Svan?

Anmäl
2017-01-08 09:13 #6 av: VSK

Jag har inte en aning. Jag har aldrig sett en svan flyga tror jag så jag vet inte vilken höjd de brukar flyga vid. 

Anmäl
2017-01-08 09:15 #7 av: Agafia

Spionplan ?

Anmäl
2017-01-08 09:17 #8 av: [Nomen Nescio]

#6 Hur högt uppskattar du att det var? Enligt Didrik Vanhoenacker, biolog på Naturhistoriska Riksmuseet, kan gäss och svanar flyga på upp till 8000-10 000 meters höjd, men då är det förmodligen i plogform.

Anmäl
2017-01-08 09:19 #9 av: Ghosthunter

Fast det är ganska sällan att svanar kommer flygandes ensamma och dessutom inte när det är mörkt. Men visst.....ibland förkommer ju undantag!Glad

Anmäl
2017-01-08 09:20 #10 av: Marr

#5 Claes?Förskräckt Ursäkta min dåliga morgonhumor!SkrattarSkämtar

En sådan här skulle du ha Vsk & zooma in "satelliterna". Det värsta är att dom far ju omkring så...Skrattar

https://www.youtube.com/watch?v=qYsNJMCXHUE

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-01-08 09:21 #11 av: Ghosthunter

#10 HahahahaGapskrattar

Anmäl
2017-01-08 09:24 #12 av: VSK

Jag vet inte vilken höjd molnen låg på igår men en vild gissning är kanske 800 - 1200 meter. Objektet vad du än är för nåt kan antingen vara självlysande eller så får den ljuset från månen. 

Nä inte Claes, Gunde YrarSkrattar

Anmäl
2017-01-08 09:26 #13 av: VSK

Marr, jag har velat ha teleskop länge men jag fick inse att min hälsa inte orkar konka ned det till bilen och åka ut på landet varje gång jag vill kika i det. Fördelen med det är att jag slipper samla pant i ett år för att finansiera teleskopet Skrattar

Anmäl
2017-01-08 09:44 #14 av: [Nomen Nescio]

#9 Nej då, det är inte särskilt ovanligt att svanar flyger ensamma.

Och när det gäller att flyga i mörker så såg jag en svanflock i stadsljus på nyårsnatten för rätt många år sedan, fast de hade sannolikt blivit uppskrämda av fyrverkerier.

Men att det händer att svanar flyger i mörker på natten kan nog många ornitologer styrka. Så här skriver t.ex. Sala fågelklubb i ett vindkraftyttrande:

"Sångsvanar sträcker åt sydväst över trakten under natten."---

"Sångsvanar (och gäss) lär sig flyttvägar och rastplatser eftersom de följer föräldrarna på höststräcket och även vårsträcket. De kan troligen modifiera sin rutt med hjälp av ljuset från orter och upplysta kyrkor."---

Anmäl
2017-01-08 09:45 #15 av: Ghosthunter

Okay

Anmäl
2017-01-08 09:52 #16 av: VSK

Ja det finns ju ingenting som säger att det kanske var en svan jag fotade. Frågan är bara hur pass stora de är om de flyger ca kilometern upp. Det enda jag tycker är lite märkligt är att jag knäppte tre bilder och det vara bara på en bild denna "svan" var med.

Jag labbade med kameran och skulle se hur den klarade av att fota månen, så bilderna togs ganska tätt inpå varandra. 

Anmäl
2017-01-08 09:57 #17 av: [Nomen Nescio]

#16 Skall väl understryka att jag inte säger att det är en svan, bara att det är en möjlig förklaring.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.