Planeter, Galaxer & Solsystem

Hoag

2017-01-04 14:50 #0 av: Huygens

Hoags Föremål eller ringgalaxen Hoag (upptäckt 1950) är en ovanlig typ av galax som har dom flesta stjärnor samlade i en ring en bit från galaxens centrum. Hoag ligger ca 600 miljoner ljusår bort.

Ingen vet varför galaxen kunnat bildas som en ring. Ännu en ringgalax har upptäckts 359 miljoner ljusår bort och kallas PGC1000714 (DM-artikel).

Dom flesta vanliga spiralgalaxer har sina stjärnor koncentrerade nära centrum.

Jämför funderingar om Dysonsfärer.

Anmäl
2017-01-04 16:37 #1 av: VSK

Så här på rak arm så kan man inte låta bli att undra hur pass lite forskarna ändå vet om vårat universum. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-01-04 17:08 #2 av: Marr

Fantastiska formationer av Galaxer det finns, denna är mycket speciell. Förstår man kallar den "Universums öga". Undrar vad som finns där?

Ja för att kunna se så "långt" ut i universum, undersöka så mycket med landare här & var inom vårt närmaste universum, ändå veta så lite är rätt märkligt...

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-01-04 17:21 #3 av: Marr

Kan inte låta bli att lägga in denna i din tråd Huygens,  för jag tycker han förklarar tydligt & bra på Secureteam. Även textningen funkar ok.

Mycket vet man som att det finns en "vattenreservoar" i ett svart hål & annat konstigt, men ändå vår galax är ju bara ett gruskorn i jämförelse med många andra galaxer. Så vad vet vi egentligen?

https://www.youtube.com/watch?v=cD5MnHZUnOw&t=140s  

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-01-04 17:38 #4 av: Huygens

#3 Ja, det väcker många frågor hur dessa saker kunnats skapas.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.