2016-12-14 23:37 #0 av: Huygens

(Till Lexikon.)

CNSA är Kinas rymdstyrelse, motsvarighet till NASA.

Det är CNSA som är ansvarig för Chang'e 3 och Yutu - Jadekaninen (kinesisk månlandning), Shenzhou (rymdkapsel), och Tiangong (rymdstation).

.

Det finns tydliga bevis för att några av CNSAs första rymdpromenaderna i LEO var fejkade i en vattentank på jorden. Astronauterna och deras rymdstation släppte med jämna mellanrum ifrån sej luftbubblor som steg uppåt.

Astronauternas rörelser hade snabbats upp för att dölja vattnets tröghet, vilket även fick luftbubblorna att stiga fortare. Man kan se att visa kablar flyter uppåt och astronauterna måste hålla nera kablarna och hindra deras rörelse uppåt.

Likaledes är den fejkade jorden i bakgrunden illa gjord, atmosfären saknas och molnen bildas alltför snabbt over jordytan. Solljusets förflyttning och skuggorna på rymdstationen stämmer heller inte med omloppsbanan runt Jorden.

Analys av Bbenb B rörande kinesiska fejkade rymdpromenaderna (9 min).

Min enda kommentar till videoanalysen är att den korta delen om LEO kontra geostationär omloppsbana hade kunnat vara lite tydligare. Bbenb B:s videoklipp är blockerat i Kina.

.

Bbenb B har även gjort en kort analys (4 min) om hur mycket annat Kina faktiskt fuskat med, från mat till konsumentprodukter, så fejkandet av en rymdpromenad kom med territoriet.

Bbenb B frågar varför NASA inte avslöjat Kinas rymdfejk och funderar på om USA står i för stort ekonomiskt beroende till Kina för att göra ett förödmjukande avslöjande. Jag tror snarast det beror på att Apollofärderna fejkades i en TV-studio och NASA har ingen lust att kasta sten i glashus.