Frågor inom ämnet söker svar

DA VINCI-KODEN

2016-12-01 17:00 #0 av: [kajmal"]1

http://maronitiskakyrkan.org/wp/?p=18

Anmäl
2016-12-04 23:51 #1 av: m2studio

Tack Kajmal, men artikeln är mycket lång och det inte finns en kortare förklaring av det. 

Anmäl
2016-12-05 13:52 #2 av: setfree

#1 Den beskriver varför påståenden i Da vinci-koden är felaktiga.

Jag har själv läst smörjan(alltså boken inte innehållet i länken) och det är bara otroligt okunniga människor som kan ha behållning av detta nonsens. Men vet man ingenting från börja kan det verka trovärdigt. Otroligt att boken har fått sådan uppmärksamhet när den är så totalt fel. Men människor är mer intressearade av underhållning är att gräva i fakta.

Sammanfattning:

Dan Brown för i Da Vinci-koden fram en påhittad konspirationsteori som läggs fram på ett sätt som ger den en obestridlig slagkraft. Han lyckas väl med att framställa fiktion som fakta. Mycket kan tillåtas i en roman, men Brown gör anspråk på en sanningsenlighet som han inte har täckning för. Framför allt är framställningen av den kristna historien så grovt osaklig att det trotsar all
beskrivning.

Anmäl
2016-12-05 20:38 #3 av: Hukanson

Boken och filmen ger en annan sanning om det som blivit en helig kyrkodoktrin under så många år. Det för många människor OTROLIGA är ju att det faktiskt är sant. Så många andliga kanaliseringar av ytterst trovärdiga källor ger ssamma sanning. Det främsta exemplet på detta är

"Nya testamentet
och kyrkan har manipulerat fakta om vem Jesus i verkligheten var. Man har försökt dölja
sanningen att Jesus var gift med Maria Magdalena och att de hade en dotter som rätteligen skulle vara kyrkans ledare. Vidare har äntligen letandet efter den heliga Graal fått sin lösning. En
mystisk religionshistoriker, Sir Leigh Teabing, kan genom en total omtolkning avslöja vad som
menas med den heliga Graal och förklara varför kyrkan har demoniserat ”det heliga kvinnliga”
och den livsviktiga gudinnekulten."

Oneness can not be divided.

Anmäl
2016-12-06 07:20 #4 av: setfree

Boken är en fiktiv roman som framställer nonsens som "sanning".

Visst kan man tro på kanaliseringar om man vill, det är upp till var och en. Vill du tro på det så gör det då. Vissa tror på Jesus och andra tror på gudinnekuler och det gör man som man vill.

Vilket är mest trovärdigt kanaliseringar eller bibeln, ja det får var och en avgöra.

Anmäl
2016-12-06 09:22 #5 av: m2studio

Tackar av er som förklarat.

Anmäl
2016-12-06 09:41 #6 av: setfree

#5 Vad tror du själv m2studio?

Anmäl
2016-12-07 10:07 #7 av: m2studio

Nej, jag inte läst artikeln, men har gått på en mycket speciell skolan i Iran under gymnasiet perioden och en av mina speciella ämne var religion. När man studera religion då man kan tro att har läst det mesta viktiga saker, men eftersom historier var en annan av min speciella ämne, fattat jag att många saker inte stämmer alls, då man börja forska som jag gjorde lite grann och har hittat en del av berättelserna att inte stämmer eller under flera går dem blev ändrat lite grann här och där. Därför jag tror inte att D. koden är bara en film i 100%, utan nästan 40% av det har rätt att ta upp dem sakerna som filmen pratar om fast dem sakerna stämmer ej i filmen heller och vissa av dem saker och ting antingen inte har hänt eller hände fast lite annorlunda och tiden i vissa delar inte stämmer heller verkar i filmen eller själva Bibeln. 

Jesus har varit nästen andra profeten i människans histoire som inte ledde folket till våld därför jag personlig gillar honom och har mycket stor respekt för honom och detta var orsaken att jag har lärt mig om honom. (Jag tror ej på något religion alls).

Anmäl
2016-12-07 10:19 #8 av: setfree

#7 Vad tror du på då? Tror du på en Gud eller är du agnostiker eller ateist?

Vad tror du inte på angående Jesus? Om vi tar bibeln som utgångspunkt. I islam är ju Jesus profet men inte Guds son.

Kan du specificera lite mer vad du menar angående D.koden? Finns det någon sanning i den tror du?

Anmäl
2016-12-07 22:27 #9 av: m2studio

Det är mycket trevligt och frågan och du ställer frågan mycket skonsam som man inte kan undvika sina personliga tron. Tack

Som jag har lärt mig av många böcker som jag har hittat i Iran översätt på Persiska och en del var svårt o förstå första gången man läste dem och efter andra gången då kunde man koppla saker o ting.

Jag måste säga att jag presenterar mig som en Ateist men jag tror på en gud som inte har med våran dagliga livet och göra, straffar ej, och har goda kontakt med naturen. Skapas Evolutionen som allt kan försätta att utvecklas till en bättre.

Men denna Gud inte är ensam och det finns andra Energier som kanske är från hans misstager och han inte kan avvara dem p.g.a. deras stora makt nästan kanske lika stor som han själv.

Annans Gud kunde prata med oss alla utan mellanhänder som profeter( med mycket stor respekt för alla av dem).

Om han förklara att även han gjorde misstag om vissa saker då ingen lyssnar på honom eftersom han är inte perfekt, och människan vill ha sin Gud perfekt d.v.s. utan fel och misstag.

Därför han kanske skickade några av dem profeterna som i sin tur inte kunna besvara människors alla frågor och, t.o.m. jag hörde detta mening som kommer nu i kryckan, moské och mm att " Gud har gömt svar till en del av frågorna ".

Men han strävar att rätta till dem misstagna som ex. negativa energin som i vissa fall nämnas Satan och mm och om en dag kunna besegra detta kring som pågår mellan God och Ond då kommer han att visar sig för oss tror jag.

Angående Da Vinci Koden måste jag säga att  historien som alla har läst är mixat med massa falska blandningar för att kunna gömma vad verkligheten har varit och en jag tro att en gammal grupp sedan väldigt länge håller på detta och är tvungen att bygga på hela tiden för försätta att gömma verkligheten. Därför Historien som filmen baseras på är bland dem falska stunder och helt enkelt Sunt förnuft inte kan hänga med. 

Därför religiös ledare sedan länge har lärt folk att Religion är en hjärtlig sak som du själv måste känna det inom dig och detta betyder manipulering i mina öron.

Vi inte behöver diskutera detta utan att med stor respekt jag besvara dina frågor med glädje.

Ja, alla kan tro vad dem vill, och om denna tron kunde uppfylla mina krav då hade jag liknande tron som muslimer som jag är född som en, eller hade konverterat till kristendomen om jag kände en sån känslan.

Jag är mycket snäll, laglydig, har alltid en hand för hjälp åt andra och aldrig har begått något "brott" inom mitt liv. därför jag skriver denna mening för att förberedda dig för sista mening.

Kristna påstår att du måste öppna dig för Jesus, då kommer du att känna känslan.

Mitt svar: Om Jesus uppenbara sig hjärtlig för folk som har varit mindre "goda i sina liv" än jag och fortfarande väntar Jesus att jag öppnar mig mer än det? då jag har inga plats för honom eller någon annan profet i mitt hjärta.

Jag har mycket o hjälpa till andra runt omkring mig som har stor behov av min hjälp och hjärtan inte behöver en tillfredsställelse längre. (utan ego skrev jag)

Tck  

Anmäl
2016-12-08 08:27 #10 av: setfree

#9 Mitt svar: Om Jesus uppenbara sig hjärtlig för folk som har varit mindre "goda i sina liv" än jag och fortfarande väntar Jesus att jag öppnar mig mer än det? då jag har inga plats för honom eller någon annan profet i mitt hjärta.

Jesus kanske väntar på att du ska bjuda in honom. Han bjuder inte in sig själv.

Man måste inte ha svar på alla frågor om hur saker fungerar. Det finns mycket vi inte förstår och det är inte ett stort problem. Jag tycker det mest är synd om man går miste om något bra bara för att man inte har utforskat alla möjligheter.

Anmäl
2016-12-08 23:57 #11 av: m2studio

Hej igen,

"Man måste inte ha svar på alla frågor om hur saker fungerar. Det finns mycket vi inte förstår och det är inte ett stort problem. Jag tycker det mest är synd om man går miste om något bra bara för att man inte har utforskat alla möjligheter."

Tvärtom, jag måste kunna alla frågorna, och förstår sakerna, kanske från din hörnan med stängda ögon man inte räknar dem som "inga stora problem". Jag kanske missar någonting som du säger, men HAN missar ännu mera.

Med all respekt för dig, jag inte vill gå djup in i denna diskussion men jag känner att säga mitt som du sa ditt.

Om Gud finns och har skapat oss och skickat Jesus för våran synder och mm, mm, Vad var orsaken att skapa oss? Varför har han skapa oss med "synd"? Skapa synden över huvud taget? Varför jag föds med synd? vad har jag gjort?

Om Gud inte är Egoistisk då varför skall vi ber till honom? Dyrka honom så mycket? Vara rädd för bestraffningar?  Var är meningen med livet? Varför han inte frågat mig innan han skapat mig om jag vill vara med eller inte?

Andra frågor som är ännu värre.

Varför en del av oss föds i bättre situation än andra? Varför en del av oss är vacker och inte en annan del? Varför han ville testa oss? Är han sysselsatt lös? Hade han inte roligt innan han skapat oss? Varför skapat oss med så mycket brister? Varför han inte skapat en värld utan brister? Varför så lite information han gav oss? Varför han pratar inte med oss direkt? Om han är så mäktig, varför han inte bevarade sina budskap väl? Varför så mycket frågetecken inom alla religioner? och Tio tusen andra frågor.

Snälla, säkert du kan besvara all mina frågor från din religiösa hörnan, men tänk själv, om alla dessa frågor hade sunt förnuft svar, då alla hade hoppat i tåget med Religioner och redan varit in i destinationen. 

Som jag sa, som ni säger, religion är en hjärtligt sak som alla ska känna en dragning till det, känna ett behöv av det, behöva det, tycka om det, saknar det, i mitt fall jag behöver inte det. Om en dag jag träffar honom, då har en stor listan av frågor att ställa och efter svar då ger jag min bedömningen. Glöm ej att vissa av oss har fått så mycket s...t i livet som inte har plats för gud sedan jag var mellan 12-14 år gammal, helt enkelt kanske han har alzheimer (i min del)   :)

Min vän, var inte orolig, låt honom bestraffa mig i sin helvete och blir nöjd om han finns, men om han har samvete? då måste han skämmas ordentligt av vad han har skapat för en del av oss.

Tack 

Anmäl
2016-12-09 08:27 #12 av: setfree

OK jag förstår dina frågor och respekterar din åsikt. Dins frågor är relevanta och begripliga. Jag ska inte ställa mer krångliga frågor.

Jag hoppas du mår bra och lyckas väl i livet.

Anmäl
2016-12-10 15:04 #13 av: m2studio

Tusen tack min vän, jag menade inte illa, jag hoppas du inte blev besviken på mig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.