Ljus & Upplysning

Hessdalsljusen

2016-09-07 19:32 #0 av: Huygens

(Till Lexikon.)

Vi har några trådar där Hessdalsljusen nämns. Jag ska försöka sammanställa den tillgängliga informationen så strukturerat jag kan. Vi börjar med Wikipedia.

Hessdalsljusen, norsk Wikipedia (bokmål)
Hessdalsljusen, engelsk Wikipedia
Hessdalen, svensk Wikipedia

Varken engelsk eller svensk Wikipedia hävdar att Hessdalsljusen är ett fenomen som kan förklaras av vetenskapen. Det lustiga är dock att norska (bokmål) Wikipedia påstår att gåtan med Hessdalsljusen är delvis löst; syre och kväve börjar spontanbrinna i atmosfären.

Jaha, men då är ju fenomenet nästan förklarat...

Man kan anmärka på den partiella norska förklaringen att i så fall borde man kunna återskapa samma spontanförbränning i ett kemilaboratorium, t ex i ett brandsäkert dragskåp eller ett särskilt brandrum för kemiska experiment med brandfarliga ämnen.

Så, nja, inte ens den norska partiella förklaringen håller för Hessdalsljusen.

.

Från andra källor sägs det att Hessdalsljusen förekom redan på 1930-, 1940- och 1950-talen. Vissa källor säger att ljusfenomen förekommit ännu längre tillbaka i tiden, kanske i 100-tals år.

På 1970-talet ökade förekomsten av Hessdalsljusen med otaliga historier som ignorerades eller tystades av den etablerade vetenskapen. Och det var en topp i ljusaktivitet under större delen av 1980-talet med 20-100 ljusfenomen varje vecka.

Norsk Wikipedia berättar dock en mycket snävare och kortare historia, troligen för att förminska fenomenets omfattning.

Idag sägs det förekomma 1-2 ljusfenomen i månaden.

.

Det finns ett antal kameror som registrerar om ljusfenomen börjar förekomma och på så sätt har det varit svårt för den etablerade vetenskapen att förneka förekomsten av Hessdalsljusen även om flera försök att mörka sanningen gjorts.

Det är anmärkningsvärt att på Projekt Hessdalens hemsida finns bara ett enda vetenskapligt dokument från 1980-talet, när Hessdalsljusens aktivitet var som störst.

Det gjordes ett forskningsarbete runt år 2001, men inte så mycket av norska forskare utan av italienska forskare som var drivande. Norskt etablisemang var inte speciellt glada över den italienska aktiviteten.

Dock producerades några forskningsrapporter år 2001 och åren efter, baserat på den insamlade mätdatan och forskningsaktiviteten avstannade år 2005.

Locket las på igen.

.

I ett dokument från 2016-02-24 skriver två Schweitziska forskare att ekonomiska medel tilldelas ytterst sparsamt till forskning kring Hessdalsljusen. Endast en handfull forskare har fått några som helst resurser av betydelse för att undersöka Hessdalsljusen. Tonvikten har gärna lagts på att bortförklara Hessdalsljusen med enkla existerande fenomen, som billyktor eller personer med ficklampor.

Troligen är det dom stora frontorganisationera, Bilderberggruppen och Romklubben som ser till att alla ekonomiska medel stryps till forskning kring Hessdalsljusen.

Man kan även tänka sej att nationella säkerhetstjänsters apparater i underjordiska baser aktiverats för att minska på den synliga aktiviteten och därmed även minskat på förekomsten av Hessdalsljusen.

Rent generellt kan man säga att det ligger ett Nobelpris och väntar på dom forskare som kan förklara Hessdalsljusen, men den etablerade forskningen, i synnerhet i Norge, kväver och förlöjligar alla försök att undersöka fenomenet.

Enskilda forskare som kanske är intresserade av fenomenet i Norden, vågar inte undersöka på egen hand av risk för att bli utstött från fakulteten och få sina forskningsmedel indragna och avskurna.

.

Det är högst troligt att Hessdalsljusen är resultatet av interaktion med ickefysiska processer från verkligheter utanför den fysiska världen.

Jag ska lista äldre trådar där Hessdalsljusen nämnts, men jag tar det i nästa inlägg.

Anmäl
2016-09-07 20:24 #1 av: Huygens

Äldre trådar där Hessdalen eller Hessdalsljusen nämnts. I vissa fall kan omnämnandet vara väligt kort och relaterat till något annat intressant ämne:

Grå aliens, kajmalvideo (Hessdalen är en greybas)
Projekt Hessdalen (kort tråd om Hessdalen)
Norsk video (tråd om bästa UFO-videoklipp)
Hessdalsvideo (tyvärr låst videoklipp, men den kanske låses upp?)

UFO i sjö, Ekstrand om Hessdalsprojektet/UFO-Sverige
UFO-bevis, VSK om Hessdalen
Hur fort kan UFO flyga, ref till Hessdalen
Vetefält i San Juan del Rio, Mexico, ref till Hessdalen

Ett av Spaniens största UFO-fall, ref till Hessdalen
Sädescirklar med budskap, jämförelse med Hessdalsljusen

.

Något relaterat är även:

Marfa- och Min Minljusen, trådstart
Pauldingljusen, trådstart
Postflyg F294 krasch i Akkajaure, Sverige
UFO-baser mörkas, längre tråd

Från tid till annan kan man även hitta videoklipp på nätet som nämner olika detaljer. Totalt sett är dock Hessdalsljusen oförklarade. Det finns även andra underligheter runt Hessdalen i stil med jordkast, där flera ton tunga jordkockor lyfts upp och släppts ner vid sidan av det uthuggna stället i marken. Kanterna på jorden är jämnt och prydligt avskurna.

Folk runt Hessdalen har mött underliga varelser eller förföljts av farkoster, möjligen delvis ickefysiska. Tyvärr mörkar etablerad vetenskap dessa händelser eller löjliggör ögonvittnena så att folk tappar lusten att berätta offentligt.

Anmäl
2016-09-07 22:12 #2 av: Ghosthunter

Tack för alla länkar och info, Huygens!!Hi ya!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2016-09-08 07:36 #3 av: Farwuq

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-09-09 09:15 #4 av: Huygens

Dom två schweitziska forskare som publicerade ett dokument 2016-02-24 skriver flera intressanta saker.

Dels varierar storleken på ljuskloten från några decimeter upp till 30 meter. Och dels kan ljuskloten röra sej med hastigheter upp mot 9 km/s. Forskarna väljer att ge Hessdalsljusen och liknande ljus beteckningen Unexplained Atmospheric light Phenomena (UAP)

Ett forskningspåstående (Wikipedia, norsk bokmål) är att ljuskloten är resultat av spontanförbränning av syre och kväve, men vem som helst som blåst ut ett ljus vet att elden slocknar om man blåser på lågan. Även rätt stora bränder såsom brinnande oljekällor kan släckas genom att en sprängladdning skapar en tryckvåg som helt släcker branden. Ett brinnande plasmaljusklot som börjar röra med mer än 100 m/s borde rimligen blåsas ut med det samma.

Dom eventuella spårämnen man hittat brinnande i ljusklotens plasma är i för små mängder för att kunna förklara en kontinuerlig förbränning. Luften över Hessdalen är mycket renare än i dom flesta europeiska städer.

.

Det saknas även förklaring till hur ljuskloten så hastigt kan ändra riktning, ibland i nästan 360 graders ändring.

Det är sorgligt att konstatera att locket lagts på från etablerad vetenskap och att inga forskare av någon större betydelse från Norge, Sverige, England, Tyskland eller Frankrike undersökt Hessdalsljusen. Dom italienska forskarna kan ha tillåtits att undersöka Hessdalsljusen då vissa italienska institut ger forskare lite mer frihet och dom tillåts vara en smula mer dynamiska.

Forskare som vill undersöka Hessdalsljusen vågar inte tala ut och riskerar att hånas, löjliggöras och stängas av från sin övriga forskning samt få sina resurser indragna. Jämför Halton Arp som stängdes av från det teleskop som han använt för att upptäcka sambandet mellan kvasarar och seyfertgalaxer.

All form för resurser har effektivt stypts och stängts till forskare som haft effektiva förslag. Om pengar alls tilldelas är det till studenter och på sådant sätt att det är tveksamt om dessa studenter fått rätt utrustning och saknar kunskap för att hitta förklaringar på Hessdalsljusen. Målsättningen är även att hitta naturliga förklaringar såsom ljus från ficklampor, från fordon eller brinnande skräp.

Vetenskapsvärldens kraftfullast forskningsåtgärd är tystnad.

Ändå ligger ett Nobelpris och väntar.

Anmäl
2016-09-09 18:28 #5 av: Farwuq

360 graders ändring? Då fortsätter de i samma riktning mer eller mindre.

Du menar nog 180°.
90° är en tvär gir, 180° är två tvära, t.ex. från öst tillbaka mot öst.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-09-09 18:32 #6 av: Huygens

Det stämmer, jag menade 180 grader. Jag var nog inne på att den ändrade riktning flera gång, betydligt mer än 360 grader, fast skulle skrivit 180 grader.

Anmäl
2016-09-12 03:02 #7 av: [kajmal"]1

det är en grey bas i hessdalen

Anmäl
2016-09-12 08:59 #8 av: Marr

Jag är benägen att hålla med dig Kajmal...fast det är mina egna slutsatser av det jag då läst mig till & de ljusfenomen jag sett på film därifrån.

Jag tror det finns en hel del baser här på vår jord under som ovan havet som används av de grå & även andra... Kanske i samarbete med "skuggregeringen"?

Risken med att locket läggs på & kränkningar, förnedringar av de som sett...gör ju att man blir misstänksam. Vad är anledningen till att det ska tystas ner allt om att vi har hur mycket som "besök" som helst? Folk har ju egna ögon att se med.

Skulle mycket väl kunna tänka mig åka till Hessdalen på en semestervecka fota, filma & hålla mig vaken när mörkret inträder.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.