2016-08-25 16:09 #0 av: Huygens

Vem byggde pyramiden Tlachihualtepetl i Cholula, Puebla, Mexico?

Aztekernas näst största stad var Cholula nära Tenochtitlan och i Cholulu finns världens mest (?) bredbasade pyramid.

Pyramiden Tlachihualtepetl påstås ha byggt på 300-talet f Kr och har en kvadatrisk bas med sidan 400 meter, enligt Wikipedia, 450 m enligt DM. Pyramiden är väldigt flack, 66 meter hög enligt DM (ett dubbelt Illuminatinummer av 33, men det kanske bara är en tillfällighet?). Wikipedia säger att Tlachihualtepetl bara är 55 m hög.

DailyMail överdriver lite, pyramiden Tlachihualtepetl är aningen större än Kheopspyramiden i Egypten (110 - 170 % av största Gizapyramiden), inte 4 gånger så stor som artikeln påstår.

Men frågan är vem och hur pyramiden byggts?

Aztekerna är tveksamt, jag undrar om inte Tlachihualtepetl är mycket äldre än 300 f Kr? Det ska finnas 8 km tunnlar i Tlachihualtepetl som grävts ut och 800 m visas för turister. Jag vet inte om det finns några inskriptioner i pyramiden, och även dom Egyptiska pyramiderna saknar till största delen inskriptioner, troligen för att dom var "maskiner" och inte avsedda att hysa människor vid full drift.

.

Cholula hyste ca 100000 invånare och staden förstördes år 1519 av Cortez troligen efter planer uppgjorda av Illuminati och Vatikanen, med syfte att radera all sydamerikansk historia från Azteker, Inka och Maya. Cortez armé dödade upp mot 30000 indianer i Cholula.

När Cortez intog Cholula, såg Tlachihualtepetl bara ut som en kulle, då pyramiden var täckt av jord. Cortez byggde en katolsk kyrka på kullen.

.

Tlachihualtepetl är på något sätt 6 pyramider byggda ovanpå varandra, en pyramid för varje etnisk grupp som efter varandra utförde byggnation av Tlachihualtepetl.

Fyra altare finns på och i Tlachihualtepetl, jag vet inte deras funktion.

Enligt folktro byggdes Tlachihualtepetl av jätten Xelhua av tegel gjort från soltorkad lera och kanske annat material.

.

Vid en utgrävning av Tlachihualtepetl hittades 63 (?) små skelett med deformerade huvuden. Jag undrar vad det kan ha varit för varelser? Hybrider?

Det är okänt vilket folkslag som började bygga Tlachihualtepetl.