Annons:
Etikettutomjordiskt
Läst 952 ggr
Marr
2016-08-08 06:55

Årets Perseidshow

Kan bli ett extra skådespel i år, om någon missat att det är dags igen. Ifall vädret är klart kan vi se det redan nu, men toppen av eventet sker mellan den 11-12 augusti efter mörkrets inbrott.

Vi håller tummar att vi få klart väder & för min del får jag nog ställa klockan om jag ska lyckas få se något…😃

http://www.popularastronomi.se/2016/08/perseiderna-2016-kan-bjuda-pa-extra-mycket-stjarnfall/

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Huygens
2016-08-12 23:10
#1

Urka, här regnar det bara, men jag såg en nattfågel som spatserade roligt. :)

Och så råkade jag skriva i fel tråd.

Marr
2016-08-13 07:52
#2

Samma här regn regn regn…ställde klockan natten till i går för att spana. Inte hörde jag den inte…😴

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Hukanson]
2016-08-13 09:34
#3

Med 200 meteorer per dygn kanske klimatet blir överhettat…? Det alstras mycket värme när de kommer med kosmisk hastighet rakt in i jordens sköte typ. Utan att rodna kanske vi kan spekulera i att jorden har en relation med någon het som kommer typ Nibiru? http://www.space.com/23066-perseids.html http://earthsky.org/astronomy-essentials/everything-you-need-to-know-perseid-meteor-shower

Ghosthunter
2016-08-13 17:18
#4

I torsdags kväll så fick jag chansen att se meteorregnet när jag var i Skillingmark. Det var fantastiskt, ca 4-5 "stjärnfall" per minut när det höll på som bäst🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2016-08-14 07:56
#5

Åh fick du se det! Vad skoj! Grattis Spöket!👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Ghosthunter
2016-08-14 10:00
#6

Tack Marr!🙂 Igår kväll så såg jag en sån där mystisk blinkning som vi har talat om innan. En portal eller nån form av tidsflöde som Kajmal  säger att det är.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Huygens
2016-08-14 11:30
#7

Kul att någon sett stjärnfallen. Igår såg jag 1 (ett) stjärnfall och det var borta vid horisonten för det var enda stället som inte täcktes av moln. Kortvarigt blev det en lucka över mej och då såg jag en liten satellit passera i några sekunder, i övrigt syntes bara enstaka stjärnor i molngluggarna. :)

[Hukanson]
2016-08-14 18:06
#8

Jag tycker vi ska döpa om det romantiska "stjärnfall" till "kometattack". Man ska inte lura i barn att stjärnor som normalt befinner sig sisådär 35 miljoner mil härifrån plötsligt börjar brinna upp i atmosfären så barnen får önska något. Varför skulle en fallen stjärna vara något att exploatera förresten?

Ghosthunter
2016-08-14 19:18
#9

Nja, barn är ju barn…jag tycker nog att dom får vara det och tro att det är stjärnfall. Tids nog, så kommer dom ju att få veta hur det ligger till ändå😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Huygens
2016-08-17 23:14
#10

Ni vet dom där Perseiderna… Tydligen ramlade en ner i en trädgård hos en man i Leeds, England.

Marr
2016-08-18 06:52
#11

#10 Wow vad häftigt & en sten fick han att ta hem…

I förrgår när det mörknat föll en hemskt stor ljusprick rakt ner från himlen. Föll ner bakom skogen, såg ut som det var nära men inte ett ljud hördes. Jag trodde det var ett plan som störtade först för det var väldigt speciellt när jag såg den falla…kan inte förklara det som något annat trots att svärmen borde avtagit. Kanske det ligger en meteoritdel till någonstans i trakterna?

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Huygens
2016-08-18 07:23
#12

Ja, det sägs ju att järnmeteoriter ibland faller ner i skogarna. Såg ett program en gång där dom gick med metalldetektorer i dom mer torra områdena i Australien och hittade små bitar av främst järnmeteoriter i terrängen, som dom sedan kunde sälja med relativt blygsamma vinster.

Kan ju vara intressant att kolla ifall man har lyckats pejla var stenen föll ner. :)

Marr
2016-08-18 07:31
#13

Jo det skulle vara hemskt roligt att hitta den men som att leta efter en nål i en höstack…i synnerhet om man ingen metalldetektor har…😃

Tittade faktiskt i lokala blaskan för att se om någon annan sett detta…men inga rapporter om det. Ca hela 4 sekunder såg jag den innan den försvann helt…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Ghosthunter
2016-08-18 08:07
#14

När min far var liten så såg han att en stor sten som föll ned från himlen bara ca 50 meter från huset……vilken tur de hade, hade den träffat huset så hade det nog blivit ett hål rakt igenom.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2016-08-18 08:12
#15

Ja en himla tur att dom inte brukar hamna i hus…Behöll han stenen Spöket? Min far hittade 1 en gång där jag är uppväxt. Den låg i Vänern…jag har den någonstans…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Ghosthunter
2016-08-18 08:15
#16

Jag vet inte om nån hittade stenen?…..den borrade sig förmodligen djupt ner i marken. Men det är nog bäst att låta det vara osagt….farsan tog inte stenen iaf!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: