Frågor inom ämnet söker svar

UFO vid krasch av F294?

2016-01-11 03:44 #0 av: Huygens

Det svenska postflyget F294, en Bombardier CRJ200, kraschade 2016-01-08 i dom svenska fjällen. Nedslagsplatsen finns på ca 1000 m höjd över havet nära Akkajaure.

Flygplan F294 var 26 m långt och hade två motorer som vardera vägde ca
750 kg. Flygplanets last var 4,5 ton paket och brev.

Flyg F294 flög från Oslo med destination Tromsö. Piloterna var utländska, den ene var fransk och den andre var spansk. Piloterna var erfarna med 3000 flygtimmar bakom sej vardera.

Piloterna skickade ett nödrop, men inga detaljer nämns i media. F294 störtade med en hastighet av 9000 fot/min, vilket är 165 km/h.

.

Nu är frågan, hur kraschade planet?

Det har genom åren funnits rapporter om UFOn och fenomen i fjällen, allt från Hessdalsljusen till sk spökflyg och oförklarliga "raketer".

.

Vi har även den mycket mystiska flygolyckan 2012-03-15 då ett norskt militärflygplan beordrades av svensk flygledning i Kiruna, att flyga lägre än Kebenekaises topp och därefter beordrades flyga rakt in i Kebenekaise.

Förklaring saknas och ingen har ställts till svars.

Sånt som händer bara.

Se inte, gå vidare.

.

I alla fall, om vi återvänder till kraschen med F294, hur ser nedslagsplatsen ut? Titta en gång på fotona här. Avståndsfoto av kraschen här. Se även flygvapnets film av nedslagsplatsen här. Vad är det för "orb" som flyger runt vid nedslagsplatsen, är det en fågel? En spaningsdrönare?

Enligt svenska polisens uppgifter orsakade flygplan F294 en krater i marken som är 20 m i diameter och 15 m djup. Jag dej ej skoja. 15 m djup.

Jämför med falskflagg Germanwings där 4U9525 inte lämnade tillstymmelse till märke på bergssluttningen vid kraschen, trots att Germanwingsplanet var ett mycket större flygplan med 4 ton tunga motorer, än F294 som bara hade jetmotorer på 750 kg.

Germanwingsflyget påstås ha kraschat med en hastighet av 695 km/h. Postflygplanet F294 kraschade bara med en hastighet av 165 km/h.

Jämför även med kraschen av flygplan 7K6298 som störtade över Sinai, Egypten, som efterlämnade massvis med vrakdelar

.

Hur hård är marken som F294 påstås ha kraschat mot? Det var -30 grader på nedslagsplatsen och hade troligtvis varit väldigt kallt i många dagar.

Vi kan därför anta att marken hade rejäl tjäle, Vi kan se från fotona att snödjupet är tunt, så tjälen har haft möjlighet att gå djupt. Marken har alltså varit hård.

Så hur kan ett flygplan som en Bombardier orsaka ett 20 m brett och 15 m djupt hål endast med en hastighet av 165 km/h?

Det ser ut som man släppt en bomb säger den förste räddningspersonen på plats i helikopter.

Hur har den enorma kratern uppstått?

.

Titta även på marken runt om nedslagskratern.

Ser du någon flygplanskropp? Ser du några vingar? Flygsäten? Ser du några kraschade jetmotorer? Flygplansisolering? Aluminiumplåtar?

Om plan F294 var lastat med 4,5 ton paket och brev, borde vi inte se en himla massa brun wellpapp utspridd över området?

.

Vad ser vi?

Vi ser svart jord som kastats upp i luften och sedan regnat ner över det tunna snötäcket. Det är allt.

Inget flygplan, inga vingar, inga jetmotorer, inga brev, inga paket, inget stjärparti, inga flygsäten, ingen skumisolering, inga kablar, inget hydraliksystem.

Ingenting.

Vi ser inget.

.

Det är inte resterna av F294 vi ser.

Kanske ser vi explosionkratern efter en stor militär stridsmissil. Kanske ser vi resterna av en rejäl mängd sprängmedel som detonerat i den hårda, tjocka tjälen.

Men vi ser inget flygplan.

Intet.

.

Så vad har hänt med F294?

Anmäl
2016-01-11 04:49 #1 av: Huygens

En liten detalj till.

Media påstår att 1,3 kubikmeter flygfotogen kunnat pumpas upp ur det 15 m djupa och 20 m breda hålet. Mej veterliggen är fotogen en vätska och om kollisionen varit så kraftig att ett 15 meter djupt hål slagits genom hård tjäle, har jag svårt att tro att någon vätska alls kunnat finnas kvar i hålet. Allt fotogen borde slungats ut i omgivningen.

Dessutom brukar flygfotogen antändas vid krascher och brinna upp.

Anmäl
2016-01-12 23:05 #2 av: Roftic

Flygplanet kan omöjligen kraschat med en hadtighet på 165km/h. Den har ju fär tusan gått rakt ner i backen. Det blir inte mycket kvar av flygmaskinen vid en sådan krasch. Jag hörde att hålet var 5 m djupt men jag kan ha haft fel... Håller med om att det låter totalt orimligt att kraterna ska ha de dimensionerna som media uppger.
Vad gäller den där "orben" på filmen från expressen ser ut å komma från kameran - inget som cirkulerar på marken.
Edit: Det heter robot och inte stridmissil.

Anmäl
2016-01-13 00:01 #3 av: Huygens

Enligt flera uppgifter är spränghålet 15 m djupt och 20 m brett efter den påstådda kraschen av F294.

Jag funderar på hur hård, riktigt hård jord är. Dom flesta som provat gräva i jord på någon gammal hustomt där jorden inte bearbetats på 100-tals år, vet att jorden blir stenhård efter 2-3 dm djup.

Prova att gräva ett 1 m djupt hål på en riktigt gammal tomt för att plantera ett träd. Jorden måste bokstavligen hackas ut. Jag kunde i bästa fall hugga spaden ner 3 cm åt gången, så hård var den gamla jorden en bit ner.

.

Tänk er sedan jord på högfjället i -30 grader som ligger i tjäle. Det måste krävas att någon borrat hål 10 m ner i marken och använt 100-tals kg högexplosivt sprängmedel för att spränga upp en sådan krater.

Dessutom, hur djupt sträcker sej normalt sett jordlagret innan högfjällets berg tar vid? Är det ens särskilt troligt att jordlagret på högfället är mer än 2-3 m djupt? Hur kan en 15 m djup krater i så fall uppstå om inte själva urberget sprängts bort av högkvalitativt militärt sprängmedel?

.

Sen är det mycket svårt att tro på påståendena om dom svarta lådorna. En svart låda är en orange plåtbox som är ca en halvmeter lång.

Det officiella påståendet är att räddningsmanskapet ganska tidigt fann delar av dom svarta lådorna och därför senare hittade tillräckligt mycket användbara rester från dom svarta lådorna.

Nu är det ett jätteproblem. Om en halv meter lång låda slåss sönder så att man börjar hitta "bitar" av lådan, hur kan någon tro att det ska finnas kvar delar som är användbara.

Det låter som en saga, ett påhitt.

Antingen håller den orange plåtlådan samman i tillbucklat skick, eller så är den totalförstörd om den slutar i fragment.

Titta på den här bilden. En plåtbit som står lodrät och resten är uspridd svart jord i bakgrunden. Inte ett flygplan så långt ögat når. Ändå påstår polisen att 15 säckar med post har bärgats. Jag ser varken postsäckar, jag ser inga brev, inga paket, bara svart utspridd jord och ett litet plåtfragment.

.

Och hur var det med nödanropet?

Hur kommer det sej att ingen kan berätta vad piloterna sa i sitt nödanrop? Vad var problemet med plan F294?

Daniel Lindblad från Sjöfartsverket säger att flygledningen inte fått någon information från piloterna i nödanropet, vilket måste vara helt osannolikt (2 min radiointervju).

Ljug.

.

Tänk er själva, är det så här kommunikationen kan gått till:

Piloterna: "F294 here. Emergency, emergency..."
Kiruna: "Kiruna here. Repeat, what is your emergency?"
Piloterna: "Emergency, mayday-mayday-mayday..."
Kiruna: "Copy that. Please specify your situation."
Piloterna: "Help, SOS, help-help-help... Emergency, emergency..."

Är det särskilt troligt?

.

Är det inte mer troligt att nödanropet gått till såhär:

Piloterna: "F294 here. Emergency, we have lost both engines, going down."
Kiruna: "Copy that. Can you glide fly to a safe landing?"
Piloterna: "Negative. We have lost hydralics. Wing flaps are not working."

Är det inte mer troligt?

.

Så vad har hänt F294 och vad är det myndigheterna mörkar?

Anmäl
2016-01-13 00:12 #4 av: Huygens

Här finns ett foto ur en annan vinkel. Vi ser en massa utspridd svart jord, men väldigt lite material som ens med god fantasi skulle kunna vara ett 26 m långt flygplan som kraschar i 165 km/h.

Inget flygplan, men dom svarta lådorna gick tydligen bra att hitta även om lådorna var i bitar.

.

Här är en helt ny definition av vad som hänt. En "Högenergikrasch". Det låter som något ur en science fictionfilm. Eller något CERN sysslar med.

Högenergikrasch.

.

Endast väldigt små fragment av turbinblad finns kvar efter jetmotorerna. Notera att motorerna inte sitter under vingarna, utan är relativt skyddade, då motorerna sitter längs bak på flygplanskroppen (se foto). Planet störtade med en hastighet av 165 km/h (9000 fot/min).

Flygplanet som sådant är borta.

Hur är det möjligt?

Anmäl
2016-02-16 18:05 #5 av: Huygens

Ett sidospår till falskflagg F294. Helikoptern som skulle till "olycksplatsen" funkar inte i kallt väder.

SVT Uppdrag Granskning

"Förra våren avslöjade Uppdrag granskning hur Sjöfartsverket ljög, bröt mot lagen och hemlighöll hur köpet av sju nya helikoptrar av märket Agusta Westland egentligen gick till. Helikopterchef Lars Widell framhöll då helikopterns kvalitéer.

– Den är optimal för våra svenska förhållanden"

Det visade sej var mer lögner.

.

Ljög, bröt mot lagen och hemlighöll...

Det är idealiska egenskaper för en svensk säkerhetschef som får i arbetsuppgift av regeringen och SÄPO att mörka en flaskflagg.

.

Helikoptern fungerar uselt i svenskt väder.

Helikoptern tar allt för lång tid på sej att starta och väl i luften måste den landa av säkerhetsskäl för att helikoptern inte funkar och riskerar att krascha. Perfekt täckmantel för att mörka och fördröja upptäckten av en falskflagg.

Dessutom saknar helikopterns fjällräddningspersonalen "fjällförmåga".

.

Affären utreds av Konkurrensverket och Riksenheten som troligen kommer jobba för högtryck för att mörka förekomsten av korruption.

Ansvarig chef i Gällivare är övertygad om att dom fallerande helikoptrarna inte är något problem då Norge "tar hand om oss".

Anmäl
2016-03-20 15:07 #6 av: Huygens

Polisens fjällräddningsystem ligger nere. Orsak okänd.

Anmäl
2016-03-22 08:38 #7 av: Magi-cat

#5 Nu var det ju inte så att ingen räddning sändes ut, utan det finns andra, mycket kompetenta, kanaler än de som hade lite dåligt väder.

http://www.kuriren.nu/nyheter/gallivare/norrbotten-mobiliserar-efter-kraschen-8669385.aspx

http://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/fjallpiloten-om-haveriplatsen-9782525.aspx

Jag vet inte vad du vill säga riktigt. Det händer faktiskt att flygplan störtar, tyvärr. Något verkar ha hänt med planet och piloterna försökte in i det sista rätta till det, vilket inte gick. Gråter Kanske inte kommunikationen utåt alltid blir mer koncis än så i det läget.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-03-22 11:04 #8 av: Huygens

Jag tror att det är viktigt att folk tänker själva, för det finns ingen som ger alla sanna svaren, när det finns så mycket inkonsistenser. Jag gör så gott jag kan för att hitta information. Jämför med den liknande kraschen av FZ981.

#7 Jag vet heller inte riktigt vad du vill säga med dina två artiklar, som du länkar till. Dina två artiklar rör räddningspersonal som inte besökt platsen, som inte själva sett nedslagsområdet och som i ett fall har felaktig uppgift (den officiella höjden för kraschplatsen är 1000 m över havet).

Du länkar inte till information om F294.

Jag blir osäker på om du läst vad jag skrivit och om du bara stöter ifrån dej att den officiella fasaden är väldigt fel kring hela händelsen.

Anmäl
2016-03-22 11:33 #9 av: Magi-cat

#8  Jag förstår inte varför det måste vara något mysko med varenda tragisk olycka.

Det finns materialfel, det finns den "mänskliga faktorn", det finns olika väderlek och oturliga omständigheter. Och olyckor inträffar.

Anmäl
2016-03-22 11:48 #10 av: Huygens

#9 Men alltså, om det inte finns något flygplan på nedslagsplatsen, var är i så fall planet? Och hur kan det uppstå ett 15 m djupt hål i fjället? Jordlagret är väldigt tunnt 1000 m över havet och dessutom i tjäle, sedan börjar urberget. Akkajaure ligger en bit från Nammajaure där en spökraket sägs ha slagit ner. Är försvinnandet av planet relaterat till UFO, spökraketer eller en psy-op?

Jag levererar fakta. Det handlar inte om "varenda tragisk olycka". Jag har fakta.

Det är vad saken handlar om, fakta. Hur kan du ignorera fakta och svepa bort allt jag skrivit med en diffus mening?

.

Var är planet, var har flygplanet tagit vägen? Och varför är det ett 15 m djupt hål i den stenhårda fjällmarken?

Anmäl
2016-03-24 12:00 #11 av: Huygens

Vem kom med uppgiften att hålet var 15 m djupt och 20 m diameter efter det kraschade postflygplanet i den stenhårda tjälen och det stenhårda urberget? Tidigare; bilder från kraschplatsen och uppgift om svarta lådan.

Det var flygräddningsledare vid Sjöfartsverket Anders Lännholm som kom med uppgiften:

"Kratern vid haveriplatsen är femton meter djup och tjugo meter bred. Det är ett väldigt stort hål, säger Anders Lännholm."

.

Ett väldigt stort hål för ett relativt litet flygplan.

Det är oförklarligt hur det kunde finnas kvar 1,3 kubikmeter flygfotogen i hålet (se #1). Normalt sett brukar flygfotogen antändas vid krasch av heta motordelar, gnistor när metall bucklas ihop och gnistor från elektriska system som kortsluts och slits sönder.

.

I sammanhanget är det häpnadsväckande att norska myndigheter vill mörka ljudupptagningen strax före kraschen.

.

Posten...

Hur gick det med posten? Det har varit tyst i svensk media kring vad som hänt med dom 4,5 ton post (brev, paket) som postflyget hade med sej. Det enda jag hittat i svensk media är att 15 stora sopsäckar med post återfunnits.

I norsk media kommer svaret. All post...

Jag upprepar. All post.. är så förstörd att den kommer inte att distribueras. Det är i strid med dom postkonventioner jag känner till, där post även levereras när brevet är trasigt, bara adressen går att läsa.

Men hur är posten skadad? Är den sönderriven? Otroligt i så fall. Är den uppbrunnen? Men hur kunde det då finnas flygfotogen i hålet? Det var mellan -20 till -30 grader Celsius på platsen, så posten har knappast utsatts för väta.

All post är såpass skadad att den inte kommer distribueras!

Tro på det.

.

Fler bilder från norska Dagbladet och samtalet mellan piloterna nämns. Enligt wikipedia har flygplanet en tomvikt ca 14 ton. Enligt artikeln kunde endast 4 ton vrakdelar återfinnas. Det är anmärkningsvärt med tanke på att marken är frusen och alla vrakdelar är inom en radie av 100 m.

Enligt polisens svävande uppgifter är dock kraschplatsen bara 30 m i diameter och endast 5 m djup, vilket strider mot tidigare uppgifter.

"Det rör sig om ett område som är cirka 30 meter i diameter, djupaste punkten är cirka fem meter djup."

.

Polischef David Östengren beskriver kraschplatsen som mellan 30-40 m i diameter och 5 m djup.

"David Ögren, insatschef vid Polisen, beskriver platsen där planet har kraschat så här:

– Det är en förhållandevis rund krater. Cirka fem meter djup och 30 till 40 meter i diameter. Det finns inga släpspår i snön."

Släpspår?

.

Vid ett annat tillfälle beskriver Polischef David Östengren kratern som 50 m i diameter och 5 m djup.

"Allt viktigt finns i kratern vid nedslagsplatsen, säger polisens insatsledare David Ögren. Räddningspersonal har ännu inte kunnat undersöka nedslagsplatsen, en krater 50 meter i diameter och 5 meter djup.

– Gropen är fylld av flygfotogen och vi har bara kunnat vara vid kanten, säger David Ögren."

Allt viktigt finns i kratern!

Jag tror att David Östengren ljuger. Om en 5m (eller 15 m) djup krater bildats i den stenhårda frusna marken borde allt viktigit material studsat vid islaget mot marken och spridits ut över hela området.

Om allt viktigt finns i gropen kan det bara bero på att någon dumpat svarta lådan och annat viktigt, efter att gropen sprängts upp med sprängmedel.

.

Översiktsbild från kraschen. Det saknas något, det saknas ett kraschat flygplan på bilden.

.

Här är även det underliga samtalet i text mellan piloterna. Det verkar inte som ett samtal jag skulle förvänta mej.

Anmäl
2016-03-24 12:13 #12 av: Magi-cat

Jag tycker faktiskt det är väldigt osmakligt att offentliggöra piloters samtal i en nödsituation och när de kanske omkommit i en krasch! Jag förstår mycket väl att man med hänsyn till alla inblandade inte vill låta det komma ut hur som helst. Hur känns det för de anhöriga att höra de där sista desperata nödropen?Ledsen

Angående posten behöver det inte alls vara något mysko med att den inte delas ut. Huvudsaken är att den inte kommer i orätta händer.

Det är många som har insyn i den här tragiska olyckan och det var inga dunungar som kom till platsen för kraschen eller som utreder den. Om något vore orimligt hade det säkert framkommit någonstans.

Anmäl
2016-03-24 12:40 #13 av: Huygens

Om det är så att myndigheterna har mördat piloterna, tycker du att myndigheterna ska komma unden med mord?

Hur registrerar du ens att det saknas ett flygplan på kraschplatsen? För det måste du kunna se. Blinkar du och raderar du, vad du har sett, ur minnet?

.

Hur förklarar du det?

Raderar du ur ditt eget minne att du har sett att det saknas ett flygplan på kraschplatsen?

Anmäl
2016-03-24 12:44 #14 av: Magi-cat

#13 Men snälla....Förskräckt Mord? Det är väl obehagliga spekulationer att slänga ur sig.

Vart skulle flygplanet tagit vägen menar du? 

Anmäl
2016-03-24 12:53 #15 av: Huygens

#14 Du har fått svar på din sista fråga massvis med gånger. Motiv är svårt att veta eller gissa sej till. GW Person vägrar att spekulera i motiv vid olösta brott.

Att få saker att försvinna är för övrigt enkelt.

.

Så...

Hur gör du med informationen som du måste ha registrerat, att det saknas ett flygplan på "kraschplatsen"?

Raderar du informationen ur minnet? Du glömmer det kvickt som ögat?

Anmäl
2016-03-24 13:04 #16 av: Magi-cat

#15 Men du drar dig själv inte för att spekulera om att ett brott begåtts, fast ingen annan tror det?

Jag är ingen haveriutredare. Är du? Vet du hur plan under olika omständigheter kraschar och ser ut efter krasch? Det finns en mängd parametrar att ta hänsyn till. Det gör de som utreder. De som inte utreder men som kommer till en haveriplats för att om möjligt rädda liv har sett olyckor förut. De skulle säkert börja fråga om ett och annat om de kallats ut utan att det är en haveriplats. De kan sitt jobb och de har som sagt lite kunskap med sig i ryggsäcken.

Anmäl
2016-03-24 13:12 #17 av: Huygens

#16 Men du undviker sakfrågan och ifrågasätter istället mej. Du går från sakfrågan, din egen observation, till att ifrågasätta person.

Har du gjort någon observation alls?

.

Edit: Det finns gott om bilder från flygolyckor där man kan se dom skadade jetmotorerna. Det är sunt förnuft att fråga var är jetmotorerna.

På den typ av Bombardier som F294 var, satt jetmotorerna inte under vingarna, utan satt längst bak på sidorna av flygplanskroppen. Det innebär att att vid en frontalkrasch är jetmotorerna bland dom sista delarna som slår i marken.

Motorerna vägde i torrvikt 760 kg. Med upphängningsanordning, som ska klara av luftmotstånd och draghållfasthet för att att inte slitas loss från flygplanskroppen, borde motor + upphängning väga över 900 kg.

Det är vikten av en liten bil. Jetmotorerna består mestadels av höghållfasthetsstål som ska klara extremt höga temperaturer.

.

Men du ser inget sådant på kraschplatsen. Inga jetmotorer, inga flygsäten, inga rester efter vingar, inga landningsställ, inget stjärtparti - föremål som syns vid många andra flygolyckor som inte är falskflaggor.

Du kan jämföra med det omfattande system av rör som utgjorde hydralsystemet på det (flyttade, tyvärr) flygplansvraket på Sinai.

.

Har du gjort någon egen observation alls?

Anmäl
2016-04-04 13:57 #18 av: Huygens

Lite relaterat till det här med att Sjöfartsverket inte kunde använda sin räddningshelikopter efter kraschen av F294.

Polisens (Sjöfartsverkets?) sju fina nya helikoptrar, varav två också är fjällräddningshelikoptrar kan inte riktigt användas vid fjällräddning. Fjällräddningshelikoptrarna saknar vinsch och kan inte hissa ner eller upp nödställda personer.

Något lokalpolisen först blev varse i påskhelgen. Polischef Bengt Grönlund beklagar den dåliga informationen till sina polisbefäl.

Helikoptrarna är nästan gratis.

Bara 62 miljoner kr.

Per styck.

Anmäl
2016-12-12 11:51 #19 av: Huygens

Nu kommer ett krystat påstående att utredningen håller på att ta reda på varför Akkajaureplanet störtade.

Dock säger utredaren Jonas Bäckstrand att informationen i dom svarta lådorna stämmer inte med hur planet flugit. Så är det verkligen plan F294:s svarta lådor som analyserats?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.