Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Anslagstavlan Astrologi Dimensioner Drömmar & Framtidsvisioner Egna upplevelser E.T. / Utomjordiska raser Framtiden -2012 och efter Frågor inom ämnet söker svar Galaktiska Civilisationer/raser Humor & annat kul Indigo- och Kristallbarn Kanaliserade budskap Konst Video Musik Korncirklar Kosmiska energier/frekvenser Ljus & Upplysning Länk arkivet Musik Off Topic - Utanför ämnet Om sajten Paranormalt Planeter, Galaxer & Solsystem portaler Presentation av medlemmar Sci-Fi Snackis-tråden Nya rön The Ascension / Uppstigningen Tävling U.F.O -U.S.O.S & Stjärnskepp Utomjordiskt Vetenskap Viktigt Övrigt Ny kategori
Utomjordiskt

Titan, Saturnus måne

2015-11-12 17:00 #0 av: Huygens

Titan, Saturnus måne har nämnts lite i andra trådar. Jag tror Titan förtjänar en egen tråd då det finns en del väldigt märkliga påståenden om månen.

NASA påstår att satelliten Cassini fotograferat ett 200 - 300 km högt ovädersmoln på Titan. Det får sägas vara iögonfallande då oväder på jorden sällan (aldrig?) sträcker sej så högt. Dessutom är Titan ganska kall, så det borde inte finnas så mycket vädersystem som på jorden.

Med tanke på Titans låga gravitation är det otroligt att Titans lufttryck är 140 % av jordens atmosfär (vid havsnivå). Ingen annan måne har sådan atmosfär. Mars har 1 % av jordens atmosfär.

Vad kan vara sant och vad kan vara påhitt från NASA?

.

Som vanligt finns det inga stjärnor på NASAs foton, så är det foton av en plastmåne fotograferad i en TV-studio på jorden, vi ser?

Anmäl
2015-11-12 17:29 #1 av: VSK

Nu vet jag inte vilken slags kamera som använts men generellt sätt så måste man minska bländaren för att få med stjärnorna. Skulle kunna tänka mig att NASA är ute efter så ljusstarkt objektiv som möjligt för att kunna se så mkt som möjligt. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen.

Anmäl
2016-03-25 17:36 #2 av: Huygens

Nya bilder på Titan. Konstigaste bilden finns i slutet av artikeln.

Se hur skarpt avgränsad den svartblå atmosfären är runt del av Titan, medan atmosfären saknas på andra delar. Och hur är det med "solbelysningen", är färgerna ens möjliga?

Är det ett foto?

Anmäl
2016-03-26 07:52 #3 av: Magi-cat

Efter vad jag har hört (av kunnig fotograf) beror det på exponeringstiden att inte stjärnorna syns. Och/eller filter. 

Alltså inget mysko.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2016-03-26 10:59 #4 av: Huygens

#3 Jag lägger ett svar här (Pluto och New Horizons).

.

Tittar man också på färgerna av Titan ser det konstigt ut, precis som om färgerna är i "lager", foto- eller datormanipulerade. Visst, det sägs vara falska färger, men det ser inte riktigt klokt ut.

Anmäl
2016-10-14 14:30 #5 av: Huygens

Äldre tråd om utomjordiskt liv på Titan.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.