Frågor inom ämnet söker svar

Rymdfärjan Challenger

2015-08-24 22:22 #0 av: Huygens

Rymdfärjan Challenger förstördes i den sk Challengerkatastrofen 1986.

Den officiella olycksorsaken var läckande o-ringar runt en bränsletank som läckte brinnande bränsle på huvudtanken, som exploderade. Explosionen skedde mellan 15 - 20 km höjd.

Men är något konstigt med Challengerkatastrofen?

.

Det finns gott om underliga händelser, frågetecken och påståenden kring Challenger. Ett påstående är att NASAs chefer innan uppskjutningen tvingade ingenjörerna till leverantören av bränsletankarna, att ge ett muntligt löfte att o-ringarna inte skulle läcka när dom utsattes för minusgrader.

Det är i så fall en indikation att Challengerkatastrofen var avsiktlig.

.

Låt oss ttta på raketernas förbränning av raketbränsle.

Hjälpraketernas bränsle fortsatte att brinna även efter att förbränt bränsle for ut som avgas från raketdysorna. Bränslet fortsatte att brinna ungefär 100 meter efter hjälpraketernas utblåsdysor.

När bränslet väl brunnit klart, avstannade expansionen på bredden av avgasernas rökpelare. Rökpelaren från hjälpraketernas avgaser växer i diameter endast väldigt långsamt när förbränningen väl avslutats.

Diametern på rökpelaren från Challengers raketavgaser var ca 50 m i diameter vid uppstigningen.

.

Challengers huvudtank rymde 730 ton bränsle. Om allt det bränslet brinner upp samtidigt i normalt lufttryck och behåller en något högre temperatur än omgivande luft, ger det ett klot av rökgaser om minst 110 m i diameter.

Om samma bränslemängd brinner upp på ca 17 km höjd får man ett rökklot om minst 200 m diameter. Om man dessutom tar hänsyn till att det förbrända bränslet är mycket varmt, borde rökklotet från huvudtankens explosion få en diameter av upp mot 300 m.

.

Titta på fotot av explosionen. Dom rökstrimmor som stiger uppåt kommer från dom 2 hjälpraketerna som fortsatte uppåt även efter explosionen. Rökstrimmorna från hjälpraketerna är ca 50 m breda.

Med lite ögonmått kan man se att själva den centrala explosionen orsakade ett ganska litet rökklot, kanske bara 150 m i diameter och ganska osymmetriskt.

Det finns ont om privatpersoner som filmat Challengerkatastrofen, men här är ett sådant videoklipp av Jeffrey Ault. Lägg märke till hur flack rymdfärjans raketbana är. Lägg även märke till hur liten själva explosionen är, trots att det är Challengers stora huvudbränsletank som exploderar.

.

Hur kommer det sej att Challengers exploderande huvudtanken bara gav ett hälften så stort rökmoln som huvudtankens bränsle borde resulterat i vid en explosion?

Kan det ha varit så att huvudtanken bara var halvfull, då NASA visste i förväg att Challengerfärjan skulle explodera? NASA snålade alltså på bränslet, då huvudtanken ändå skulle explodera innan hjälpraketerna kopplats bort.

.

Från Wikipedia vet vi att hjälpraketerna drog på med 104 % av maximal acceleration vid uppstigningen, trots att hjälpraketernas dator var programmerad att endast hålla en stigningsacceleration av 65 % av maximal dragkraft.

När hjälpraketernas dator upptäckte den alltför höga accelerationen, drog datorn ner gaspådraget, tills hjälpraketerna bara hade en acceleration av 65 % av maximalt gaspådrag. Den täta atmosfären nära jordytan gjorde att det inte ansågs säkert att köra hjälpraketerna med mer än 65 % av maximal acceleration.

Men sedan steg Challengers accelerationen åter gradvis, tills accelerationen ännu en gång kom upp på 104 % av maximal acceleration. NASA saknar officiell förklaring till varför accelerationen två gånger (innan explosionen) steg långt över den fördefinerade accelerationen av högst 65 % av maxacceleration.

.

Bränslet i huvudtanken var flytande väte och flytande syre.

Kan den extremt höga maxaccelerationen som orsakades av dom två hjälpraketerna vara resultatet av att Challengers tunga huvudtank inte ens var halvfylld? Huvudtanken kanske bara innehöll en mindre mängd bränsle, kanske så lite som 20 % av det bränsle som huvudtanken borde varit fylld med.

Vara Challengerkatastrofen planerad och utförd av NASAs chefer?

.

Edit: Kollade precis bränsletypen och rättade uppgiften.

Anmäl
2015-08-24 22:47 #1 av: VSK

Intressant tråd du skapat måste jag säga. Jag har inte den blekaste hur pass explosivt raketbränsle är jämte mot bensin, men när det gäller bensin så är en full tank mindre benägen att explodera stort än en halvfull tank då det byggs på med gaser i den halvfulla tanken.

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2015-08-25 00:26 #2 av: Huygens

Jag hittade en officiell dokumentär om Challengerkatastrofen. Mycket prat om teknik, men påfallande lite tydliga bilder på själva explosionen. Väldigt få översiktsbilder som visar hela förloppet. Och mycket suddiga bilder på själva besättningsmodulen som påstods kastas ut i ett stycke med besättningen fortfarande vid liv.

Lägg speciellt märke till dom otydliga bilderna från 16:30 och framåt, där berättarrösten försöker övertyga dej att du ser besättningsmodulen i cirkeln.

.

Det officlella påståendet är att besättningsmodulen slog i vattnet med en hastighet av 333 km/h. Besättningsmodulen var ihålig och innehöll mycket luft, så det borde varit som en stor fotboll som föll genom luften och borde därför utgjort ett avsevärt luftmotstånd.

Den höga islagshastigheten av 333 km/h är därför anmärkningsvärd. NASAs officiella påstående är att då islagshastigheten var så hög, kunde man inte fastställa dödsorsaken hos besättningen och knappast identifiera astronauterna.

.

Det finns flera videor på nätet som påstår att alla astronauterna utom en, fortfarande är vid liv.

Flera av astronauterna sägs använda samma namn som dom hade vid tillfället för Challengerolyckan och åldern ska dessutom stämma på ett ungefär. Listan med astronauterna enligt videon:

Michael J Smith (samma namn) (*)
Richard Scobee (samma namn)
Judith Resnick (samma namn) (*)
Sharon McAuliffe (samma namn) (*)
Ellison Onizuka (nytt namn: Claude Onizuka)
Ronald McNair (nytt namn: Carl McNair)

Enligt denna video är astronauterna markerade med (*) professorer idag. Dessutom är två av personerna bröder till astronauterna. Dom två officiella bröderna är Claude Onizuka och Carl McNair. Scobee är idag VD för ett företag.

Anmäl
2015-08-25 00:58 #3 av: Huygens

Det finns flera videor som visar bilder på åskådarna till Challengerkatastrofen och det verkar som om flera av åskådarna skrattar efter explosionen, inklusive vissa anhöriga. Det påminner lite om falskflaggan Sandy Hook.

Video nedan visar några sådana påstådda skratt. Även pyramider och frimurarsymboler används som minnesmärken till dom påstått omkomna astronauterna. Men speciellt vill jag rikta uppmärksamhet på rymdfärjornas landningar.

Lyssna på ljudet.

Rymdfärjorna sägs vara glidflygplan som går in som glidflygplan vid landning. Normalt sett är glidflygplan tysta. Men ljudet från rymdskyttlarna är enormt, som om rymdskyttlarna drivs av jetmotorer vid landning.

Anmäl
2015-08-25 08:40 #4 av: VSK

#3

Jag håller med om att det låter som jetmotorer som motorbromsar (vänder håll). 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-02-08 19:59 #5 av: Huygens

En fotboll har tagits upp till ISS av någon anledning. Varifrån kom fotbollen?

Fotbollen påstås av NASA komma från Challenger. Fotbollen tillhörde Ellison Onizuka och påstås var ett av dom föremål som klarade sej relativt oskadat efter att Challenger exploderat.

Anmäl
2017-02-12 18:28 #6 av: Farwuq

Funderar

Varför?

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl