Annons:
Etikettsädescirklar
Läst 5974 ggr
Huygens
2015-08-22 00:16

Sädescirklar

Jag lägger sädescirklar som ett ord i Lexikon.

Orden sädescirklar eller Korncirklar kommer från det engelska uttrycket crop circles, som egentligen betyder skördcirklar, då engelskans uttryck inte avser något speciellt sädesslag (såsom korn).

Jag föredrar ordet sädescirklar, korn är ett mer specifikt sädesslag och cirklarna kan förekomma i vete, havre och andra sädesslag. Cirklarna kan t o m förekomma i andra typer av skörd, t ex kan dom uppkomma i odlad raps som rapscirklar.

Det finns även rapporter att cirklar uppstått på områden med icke odlad mark, t ex på en gräsäng. Jag föredrar ändå ordet sädescirklar, då det är någorlunda generellt, även om det inte tydligt inkluderar gräscirklar på ej odlad mark.

.

Sädescirklar har uppkommit i minst ett par hundra år, kanske hundratals (tusentals?) år tillbaks i tiden.

Idag finns det minst två grupper av sädescirklar. Människogjorda och icke-människorgjorda cirklar. Dom människogjorda cirklarna ökade kraftigt i slutet av 1980- och början av 1990-talet.

Människogjorda sädescirklar görs av människor, oftast genom att personer trampat runt med en bräda som hålls spänd med snören mot fotsulan i rät vinkel mot trampriktningen.

En del av dom människor som gör sädescirklar är konstnärer, studenter, skojare och troligen även personer som betalas av militära säkerhetstjänster.

Ingen vet vem som, eller vad som skapar dom icke-människogjorda sädescirklarna.

.

Ingen vet heller vad syftet eller orsaken är till dom icke-människogjorda sädescirklarna. Jag kommer använda uttrycket äkta sädescirklar om sädescirklar som ej uppkommit genom att människor trampat runt och böjt säden.

.

En av dom bästa dokumentärerna om sädescirklar gjordes 2009 av Richard Hall. Dokumentären heter Crop Circles: The Hidden Truth.

Dom första 20 minuterna av dokumentären är mest intressanta då dom båda experterna på sädescirklar berättar hur man skiljer på äkta sädescirklar och människogjorda sädescirklar.

.

Människogjorda sädescirklar kan avslöjas genom att 10 - 30 timmar efter att sädescirkeln skapades, uppvisar sädesaxen ett ljust streck på tvärs av axet där plankan som böjt axet pressat mot sädesaxets stjälk. Ju torrare sädesaxen är, desto längre tid tar det innan strecket på axet blir synligt.

Om strecken inte är synliga, kan man försöka böja axet och se ifall det uppstår en brytpunkt på axet. Om en brytpunkt uppstår är det troligen en människogjord sädescirkel.

.

Äkta sädescirklar uppvisar ett mera mjukt flöde av sädesaxens totala böjning, som när vattnet i en flod flyter fram. Äkta sädescirklar är även mindre konstnärligt utformade, oftast ganska enkla.

Dom två experterna på sädescirklar säger att under 5 % av alla sädescirklar i Storbritannien sedan starten av 2000-talet, är äkta sädescirklar.

.

Äkta sädescirklar kan även uppvisa en osymmetrisk tillväxt i sädesaxets tillväxtzon, den del av sädesaxet som ser ut att ha en liten "led", vilket gör att sädesaxet böjs.

Sädesax i människogjorda sädescirklar uppvisar däremot ofta en böjning mera mitt på axets stjälk, mellan tillväxtzoner.

Vissa äkta sädescirklar kan innehålla sädesax som uppvisar små skador på stjälkens tillväxtzon, ungefär som om vattnet inne i "leden" kokat och fått tillväxtzonen att explodera ät ena hållet.

.

Jag planerar att ta med ett antal länkar till äldre trådar om sädescirklar och kommer att lägga länkarna i ett senare inlägg.

Annons:
Huygens
2015-08-22 01:07
#1

Det finns så många trådar om sädescirklar att jag inte riktigt vet vilka jag ska ta med. Om jag missar någon bra tråd, lägg den gärna i detta lexikonuttryk. Ibland kallas sädescirklar på engleska för crop formations, då dom inte alltid är cirkulära.

Jag kommer att undvika länka direkt till plaskskärmar av videor, utan lägger videoklipp som textlänkar istället för att minska laddningstiden av denna tråd.

Bevis för korncirklas äkthet (intressant innehåll)
Länkar om sädescirklar (dokumentär om Oliver's Castle)

Sommarens nya Korncirklar 2013 (många videoklipp)
Sädescirklar augusti 2012 (videor)
Korncirklar september 2012 (video)
Senaste sädescirklarna 2009 (bilder mm)

Sädesfältcirklar (bra artikel)
Finns jordisk förklaring till sädescirklar? (frågetråd)
Ingen söt alien - Kloetzke (iaktagelse av alien vid sädesfält)
Fantastiska ljud av sädescirklar (video)

Matematisk sädescirkel (diskussion)
Matematisk sädescirkel (omröstning, artikel och diskussion)
Varför skräms militären? (frågetråd och video
Meddelande i sädescirkel (frågetråd och video)

Cirklar i snö (artikel)
Mandala i öknen (video)
Sädescirkel (Bradbury Castle)
Serpent war (video 2012)

Kanaliserat om kornscirklar (diskussion, videoklippet är flyttat)
Sädescirklar 2011 (minst en video flyttad)
Vad är en korncirkel? (fråga)
Korncirklar 2009 (diskussion)

Artifakter under korncirklar (video)
UFO vid Olympisk Park (video)

Det finns säkert fler bra trådar om sädescirklar. Jag pausar här och lämnar över till den som vill att stoppa in andra äldre trådar. :)

Edit: Rättade felaktig länk.

[Kritan]
2015-08-22 09:20
#2

Jag har funderat på varför säden lägger sig. Jag tror människor inte har något intresse av att göra sädescirklar. Inte fullt friska människor dvs.

Magi-cat
2015-08-22 13:44
#3

#2 Det är stor konst! Se på munkarnas sandmandalor eller "cirklar" i snö. Förgängliga, men det är liksom meningen, livets gång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kritan]
2015-08-22 15:02
#4

Naturens egna konstverk

Huygens
2015-08-26 21:32
#5

Roy Dutton berättar om sädescirklar. Första halvan av videon är ungefär samma som den långa videon i #0.

Sedan kommer en kort snutt med Steven Greer, som tyvärr inte innehåller så mycket info. Men när sedan Roy Dutton fortsätter berätta om sina erfarenheter om sädescirklar är det intressant.

Dutton tror att sädescirklarna är ett slags test från icke-mänskliga varelser. Ungefär som när vetenskapsmän ordnar svåra test för apor. Dom som gör sädescirklarna vill veta hur vi reagerar.

Letar man lite på nätet kan man hitta andra intervjuer med Dutton, där han berättar om när han jobbade med att följa satellitsignaler från okända satelliter. Han tror att vissa av dom konstiga satelliterna kunde påverka sin egen gravitation, då omloppsbanorna var för snabba i förhållande till avståndet från jorden.

Choklad
2015-12-04 13:24
#6

Intressant 👍

U R us

Annons:
Upp till toppen
Annons: