Vetenskap

Rupert Sheldrake - The Science Delusion

2015-04-02 19:23 #0 av: Huygens

Biologen Rupert Sheldrake gjorde ett TED-tal, som senare blev borttaget av TED-organisationen för att det bröt för mycket mot etablerad vetenskap.

Ni kan säkert hitta hans TED-tal på nätet.

.

Jag skulle vilja uppmärksamma detta ganska långa videoklipp där han pratar om vetenskap och nämner utdrag ur sin bok The Science Delusion (Alt: Science set free) - Vetenskapsinbillningen.

Hans föredrag handlar om att etablerad vetenskap raderar obekväma data och inbillar sej att världen går att förstå med rent mekaniska principer.

Rupert nämner även samma sak som i sitt TED-tal, att vetenskapliga konstanter kanske inte alls är konstant.

.

Rupert formulerade teorin om morfisk resonans, som i sin tur bygger på idéerna om morfogenes och morfogenetiskt fält, som uppstod kanske på 1910-talet.

Anmäl
2015-04-03 06:42 #1 av: Marr

Intressant Huygens! Har inte läst allt i din länk än men hittade detta på Tuben knappt 20 minuter långt för de som är intresserade. Fanns många fler klipp om honom.

https://www.youtube.com/watch?v=JKHUaNAxsTg

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-02-05 01:58 #2 av: Huygens

Upptäckte nu att det fanns en tråd om ämnet redan, skapad av Amon.

.

I en ganska ny intervju (50 min) med Sheldrake berättar han att pga morfisk resonans bör nytillverkade ämnen som inte tidigare funnits i universum, successivt få allt högre smältpunkt med tiden. Orsaken är att ämnena "lär" sej bli allt mer stabila och därmed blir det allt svårare att bryta inbördes molekylbindningar.

Det har resulterat i att vissa ämnen som tillverkades syntetiskt för över 100 - 150 år sedan, har fått sina smältpunkter att gradvis stiga över åren med 10 - 20 grader Kelvin.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.