Annons:
Etikettframtiden
Läst 1073 ggr
Gahella
2014-08-22 09:44

De stora valarna är "havens ingenjörer"

Publicerad 2014-08-04 19:21

Foto: Michael Penn/TT

De stora valarna i oceanerna har ökat i antal de senaste åren.

Det innebär att de har börjat återta sin ursprungliga plats i ekosystemen. En ny granskning avslöjar att de har en mycket stor effekt på livet i haven.

Granskningen, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Ecology and the Environment, har gjorts av forskare från USA, Kanada, Australien och Tyskland under ledning av biologen Joe Roman vid University of Vermont i USA.

Roman och hans kollegor har gått igenom de senaste decenniernas studier av de tolv stora bardvalarna och den enda riktigt stora tandvalen, kaskeloten. Studierna omfattar så gott som samtliga arter och täcker alla aspekter av deras biologi och ekologi i alla jordens hav.

Resultatet är entydigt och kan sammanfattas i några få punkter:

Ursprungligen fanns sannolikt drygt fem miljoner stora valar på jorden. Den kommersiella valjakten reducerade antalet dramatiskt.På senare tid, efter moratoriet mot valfångst, har de flesta arter börjat återhämta sig. Antalet stora valar i dag är kanske 1,5 miljoner. Det är betydligt fler än i början av 1980-talet då moratoriet infördes, men är ändå bara en bråkdel, 28 procent, av det ursprungliga antalet.Återhämtningen innebär dock att valarna har börjat återta sin ursprungliga roll i ekosystemen. De "pumpar" exempelvis upp stora mängder näringsämnen från havsdjupen där de fångar sina byten, genom att släppa sina exkrementer vid havsytan. Detta ökar fotosyntesen och syreproduktionen. De påverkar med andra ord klimatet på ett positivt sätt.De transporterar också näringsämnen från de näringsrika kalla vattnen vid polerna till de näringsfattiga vattnen vid ekvatorn där de föder sina ungar.När de väldiga djuren dör faller de ner i havsdjupen där kadavren ger upphov till hela ekosystem med märkliga asätande organismer.

http://www.di.se/artiklar/2014/8/4/de-stora-valarna-ar-havens-ingenjorer/

Annons:
Cristine
2014-08-22 16:03
#1

Mycket bra inlägg Gahella!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Gahella
2014-08-22 21:35
#2

Ja visst är de fantastiska! Och så har fiskarna sett dem som rivaler till fisken och så är det valarna som skapar bättre förutsättningar för mer fisk

Marr
2014-08-23 09:26
#3

Underbart att läsa Gahella!❤️ Det sker bra saker på vår planet också…🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Cristine
2014-08-23 11:28
#4

De som gör onda  saker ,taggar andra till att bevisa att det är precis tvärtom.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2014-08-31 14:24
#5

Underbart! Vilken intressant artikel i DI! (lånar länken till OF 🙂)

Där ser man hur fel det kan bli när man drar förenklade slutsatser och ska "fixa till" naturen med våld…
Nu får vi be valarna hjälpa oss fixa tillbaka ekosystemet….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-08-31 16:36
#6

Jaa sprid gärna vidare, och ja de verkar vara som gjorda för det 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: