Planeter, Galaxer & Solsystem

Jorden växer faktiskt!?

2008-11-08 13:09 #0 av: enola

Den här låg också på anne grunds hemsida, verkligen intressant!

Anmäl
2008-11-08 15:20 #1 av: Ewerhof

Håller på och tittar på den. Men tanken slår mig: Ja, hur menar dom egentligen att världsdelarna 'flyter omkring'? Ligger dom på vattenytan då eller? Är det inte 'berg och dalar' på jordskorpan som skapar land och hav? Märkligt... Att jorden växer låter lite troligare... :-)

Anmäl
2008-11-08 15:35 #2 av: Ewerhof

Meh! Vad kort den var. Jag vill se hur jorden ser ut i framtiden också! *tjurar* Kunde dom inte 'båst upp' jorden lite till bara för skojs skull?

Anmäl
2008-11-08 16:08 #3 av: enola

Tror inte dem flyter omkring, men den växer där havsryggarna är

http://www.ngdc.noaa.gov/mgg/image/mggd.gif

#2 Haha, ja undrar varför han inte gjorde det, vore ju kul å se :)

Anmäl
2008-11-08 18:02 #4 av: Bengt-Olov

Du kanske inte behöver vänta så länge Ewerhof... Det är nog i samband med den massevolution som sker med livet på jorden vid övergången till den gyllene eran, närmast år 2012, som jorden gör en utvidgning... Ja, eller det är i varje fall vad JAG misstänker... Allt liv, allt som består av energi/ medvetenhet, lär väl påverkas av den här vibrations-piken och massevolutionen, eller vad tror ni!?

Anmäl
2008-11-08 18:14 #5 av: Ewerhof

He-he! Plötsligt kanske det blir lite längre till busshållplatsen...

Anmäl
2008-11-08 18:35 #6 av: Madson

#4 Jag tycker dina teorier känns som helt naturliga förklaringar.SkrattandeHimla roligt att du delar med dig!

Anmäl
2008-11-08 19:12 #7 av: Bengt-Olov

# 5: Hahahaha!!!!

# 6: Börjar snart bli lite osäker på vad vilket som är andras förklaringar som jag LÄST mig till (från välunderrättade källor), och vilket som är EGNA SLUTSATSER... :-)

Fast tänk efter, förutom den allmänna logiken, så OM jorden vid vissa tillfällen plötsligt, ja, riktigt plötsligt, växer i storlek, varför ska inte det ske vid samma tidpunkt som livets DNA genomgår en genomgripande förändringsprocess!?

Anmäl
2008-11-08 21:56 #8 av: Madson

#7 Sant, när något förändras brukar det ske i samband med något annat.

Anmäl
2008-11-11 22:10 #9 av: SaJo123

http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1076

Anmäl
2008-11-17 15:14 #10 av: gzstar

Ur mitt synsätt så är Jorden ett levande väsen som så mycket annat. Den växer med åldern.

Anmäl
2008-11-17 15:53 #11 av: Hukanson

Om då Jorden är ett levande väsen som är 4500 miljoner år gammalt - ser du då olika livsfaser i Jordens utveckling ? Är Jorden ett levande väsen i tillblivelse ? Vilken relation har Mänskligheten då till den planet som föder oss , klär oss och förser oss med bostadsmaterial ?

Oneness can not be divided.

Anmäl
2008-11-17 16:20 #12 av: Ayena

Jag tror inte ett dugg på att jorden växer. Däremot så finns där bra information om hur det är beskaffat i inlägg #9.

Anmäl
2008-11-18 19:56 #13 av: gzstar

¤12 Att det skulle vara olika plattor som driver omkring har man ju trott ett tag. Men att det skulle vara sista ordet tror inte jag. Jag tror hellre på att jorden expanderar såsom filmen beskriver det. Det låter för mig trovärdigare.

Anmäl
2008-11-20 21:20 #14 av: gzstar

Här kan de som är mer vetenskapligt inriktade få något att tänka på:

Plate Tectonics: A Paradigm Under Threat

http://ourworld.compuserve.com/homepages/dp5/tecto.htm

Anmäl
2017-02-28 15:07 #15 av: Huygens

Jag lyfter upp denna gamla tråd då det har kommit nya fynd om dom tektoniska plattorna och den sk kontinentaldriften, se nedan.

.

Bakgrunden är enkel.

Landmassorna på Jorden har bergarter som kan åldersbestämmas till mellan 2-3 miljarder år, vid några ställen är Jordytans landmassor upp till 3,5 miljarder år gamla.

Det gjorde att geologerna blev väldigt intresserade då dom fick möjlighet att undersöka havsbottnarna som i stort sett varit orörda under miljarder år. Det skulle gå att få fram fossil som var mycket bättre än dom väder och vindblästrade ytorna uppe på land och därför mycket äldre i havet.

.

Det visade sej dock att dom äldsta klippytorna på djuphavsbottnen inte var äldre än 700 miljoner år. Många gånger var havsbottnen inte äldre än 200-300 miljoner år.

Dessutom, ifall man för samman alla landmassor, bildar dom en nästan perfekt helhet, med väldigt lite yta över för hav. Det skulle i så fall innebära att det mesta vattnet på Jorden tillkommit under den sista miljarden år. Varifrån är dock oklart. Kanske utifrån rymden.

Det gav upphov till teorin om den Expanderande Jorden (wikipedia). Givetvis hävdas det att teorin inte har bärkraft enligt etablerad vetenskap.

.

Teorin om den Expanderande Jorden menar att Jorden växt eller växer på något sätt. Stilla Havet har uppkommit under dom senaste 700 miljonerna år. Jorden har i så fall inte varit myclet större än Mars i början av sin existens. Vissa förespråkare till teorin hävdar att alla planeter i så fall måste ha växt sedan ett antal miljarder år och troligen fortfarande växer.

En förklaring till att dinosurierna var så stora, var att gravitationen var mindre under dinosauriernas tid, så dom kunde bära upp större kroppar på land. Någon har därför stoppat in mer massa i Jorden, kanske mer järn? Det har gjort att Jordens landyta "spruckit", dom stora haven har bildats och kontinentaldriften startade.

En annan möjlighet är att Jorden har en hålighet innuti. En hålighet som av någon anledning sakta växer, vilket ibland kan nämnas i teorier om sk Hollow Earth. Äldre tråd om ihåliga Jorden.

.

Teorin kräver dock att datering och expansion av Jorden måste ske under tidsrymder som inte motsvarar nuvarande vetenskapliga tidsdateringar.

Ett annat argument mot den Expanderande Jorden är att havsbottnens plattor skjuts in under kontinentalplattorna och smälts ner i magman. Det gör att havsplattorna hela tiden förnyas och därför inte blir så gamla.

En av förespråkarna till teorin om den Expanderande Jorden är Neal Adams, som gjort några filmer om fenomenet, med sin egen syn på teroin. Det går att hitta en variation av videoklipp om teorin, ifall man letar efter t ex "growing Earth", "Earth expansion" eller "expanding Earth".

.

Den nya upptäckten är att hela Jorden hade från början en enda kontinentalplatta. Forskarna kan inte riktigt förstå hur den plattan sedan spruckit upp i mindre, men fortfarande ganska stora, delar.

Forskarna pratar om ett stagnerat lock eller skal, dvs en enda kontinentplatta där tryck underifrån skapat landytorna. Därefter har okända krafter orsakat uppsprickandet av det stagnerade skalet och påbörjat kontinentaldriften.

Anmäl
2017-02-28 22:11 #16 av: Tarotstollan

Mycket intressant!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-03-01 08:17 #17 av: VSK

Håller med Stollan här. Mycket intressant info detta #15.

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.